“SZ NYOMOZ S” GENFT L LONDONON T VARS IG
DR. B KEFY LAJOS.
Gyors s r vid a v lasz: igen! Oly annyira, hogy m g a “szent reform ci ” kifejez st l sem riadt vissza. Az igazi k rd s, hogy milyen rtelemben? Honnan tudjuk ezt? K lvin r saib l, kiv ltk ppen leveleib l. A fennmaradt 1250 lev lb l j k t tucatban fordul el a reform ci megjel l s. Kiv lt Eur pa k t “sz le” fel k ld tt nem egyszer nagy terjedelm , szinte a mini- rtekez st el r leveleiben szorgalmazta Anglia s Lengyelorsz g reform ci j t. Volt olyan v, amikor egy nap 9 levelet k ld tt lengyel nemesekhez. Akkort jt 1555. december 29- t rt neve mell K lvin J nos, a lev l r . letereje telj ben, reform ci i lend lete cs cs n volt az id ben. Leveleit s azok ford t sait az ta francia mellett n met s angolsz sz kiad sok viszik k zelebb az rdekl d k sokas ghoz. Gazdag levelez s b l kibontakozik ennek a rendk v li szem lyis gnek a lelki arculata. Udvarias, tapintatos, m skor rendk v l les s metsz , olykor m r ironikus st lusa igen sz les sk l n mozg gondolkod t, minden szav ban Isten el tt felel sen gondolkod , fogalmaz embert riznek a levelek.
1548. okt ber 22- n 10 oldalas levelet, szinte tanulm nyt r Edward Seymournak, Somerset herceg nek, aki le nytestv r n kereszt l VIII. Henrik angol kir ly rokona volt. K lvin nagyszer diplom ciai rz kkel t vette c lba, hogy a kir lyt el rje. Csak ebben a lev lben tsz r haszn lja a reform ci sz t. Az rd g f ldalatti m dszerekkel akarja a tiszta tan t st elbuktatni. Az anarchist kkal, az evang liumi fantaszt kkal s R m val szemben a reform ci m dszer r l r. Legfontosabb ebben “az egyh z t k letes reform ci ja”, ennek tov bbvitele a kir ly t mogat s val. A m dszer: a n pet helyesen tan tani Isten ismeret re, ami m r az iskol ban elkezd dik a katek zissel, hitoktat ssal s a k t ismerettel. Ez ut bbi r viden s a gyermeki rtelem sz m ra is rthet en adja el az igazi kereszty ns get. A m sik m dszer: a pr dik ci . K lvin szerint a j pr dik ci k viszik el bbre a reform ci t. Ha Istennek tetsz reform ci t akar a kir ly, meg kell t rnie a n pnek Isten igaz s helyes Ig j hez. Ennek rdek ben pedig mindenn l fontosabb a Biblia k zbe ad sa, ami mintegy az kezek nt vezet tov bb egyh za reform ci j nak az tj n. A lev ben leleplezi s elveti az ” larcos kereszty ns get”, a k pmutat st. 1552. december ben pedig az Angol Egyh z reform tor hoz, az els canterburyi rsekhez, Thomas Cranmerhez r, aki protest ns teol gusok els zsinat t szerette volna sszeh vni a kontinensen. Meghi sul sa miatt panaszkodott K lvinnak, aki azzal biztatta t, hogy am g ez valaha siker lhet, addig is alkossanak vil gos hitvall st a tiszta evang liumi hitr l.
K lvin figyelme 1555-t l egyre ink bb a keleti v gek fel , Lengyelorsz g, Litv nia ir ny ba fordult. Nagy rem nnyel tekintett Nikolaus Radziwil litv n nagyfejedelem, lengyelf ld nagykancell rja fel , aki leford tatta a Bibli t lengyelre, protest ns pr dik torokat fogadott udvar ba. Arr l r meleg szavakkal a racionalista K lvin, hogy “engem Lengyelorsz g joggal eg szen k l n sen foglalkoztat, mi ta ott a tiszta tan t s f nye kigy lt. Ez a j kezdet a m g jobb folytat s rem ny t lobbantotta fel”. A lengyel egyh z jj sz let se rdek ben k ri a nagyfejedelmet, lljon a kir ly mell , aki kedvez en v lekedik ugyan az evang lium tiszta tan t s r l, ” s szent reform ci t k v n”, de m g nem meri v llalni ny ltan a patr nuss got. 1555. december 29- n tov bbi leveleket is r, ez volt K lvin nevezetes “lengyel napja”. gy a lengyel honv ds g f parancsnok hoz, Johan von Tarnow gr fhoz, arra eml keztetve t, hogy a “reform ci llammegtart er “. Lengyelorsz g az jra led evang lium v delmez je. Krisztus Orsz g nak elfogad sa a tr n s az orsz g tart s b k j nek a forr sa. A sz rny istentelens gek hely re “a tiszta reform tus kegyess gnek kell l pnie, hogy felvir gozz k a t rv nyess g s a jog”. 1558. november 19- n pedig Vladiszl v katolikus p sp k t, Jakob Usanszkit arra k ri, hogy lljon teljesen a reform ci gye mell .
“A reform ci s tev kenys gek szorgalmaz s ra” b ztatta 1559. janu r 29- n kelt level ben K lvin Anglia f kincst rnok t, p nz gyminiszter t, William Cecil Burleigh lordot. Az igazi evang liumi tan t st, a tiszta istentiszteletet kell rv nyes teni szerte a szigetorsz gban.
V. Jakab fia, James Stuart a sk ciai reform ci egyik vez ralakja lett. t ebben a munk j ban t mogatta K lvin. ” n a mi Urunk Orsz g nak p t s ben, s az igazi istentisztelet, valamint a hit reform ci j ban megmutatta, milyen a hite” – rta neki. lete utols f ldi v nek elej n, 1564. janu r 8- n rt m g levelet Ferrarai Renata hercegn h z egy arany rmecske k s ret ben. A hal l fel k zeled K lvin aj nd ka mell tapintatos int st is k ld tt a hit j t s elk telezett nemes h lgy nek, hangs lyozva, hogy “a val di egyh zreform ci t bb, mint sz ks ges”.
K lvin reform ci rtelmez se mindebb l napn l vil gosabb: ez az igazi s helyes evang iumi tan t sban, a tiszta istentiszteletben, a t rv nyess g s a jog megtart s ban ll. A szent reform ci legfontosabb eszk ze pedig a Biblia s a K t , melyek seg ts g vel a n pet m r iskol s kort l az egy ni s nemzeti megmarad s evang lium ra, erk lcs re lehet nevelni – Londont l Vars ig, Genft l Kolozsv rig-