K rti Tam s: lm nybesz mol a 2014. szeptember 22-24. k z tt Nagyv radon megszervezett lelk sztov bbk pz r l

5 s f l ves lelkip sztori szolg latom ut n sem rzem magam el gg k pzettnek arra, hogy az Isten ltal r m b zott “gy trelmesen gy ny r s ges” szolg latot hi nytalanul v gezni tudjam. Term szetesen meg vagyok gy z dve elh vat som val dis ga fel l, ugyanakkor abban is biztos vagyok, hogy az Asr Isten alkalmass s k pess tehet arra, hogy a lelkip sztori k ldet st teljes teni tudjam (2M z 4,11; Jer 1,7.).
Ilyen h tt rgondolatokkal indultam Nagyv radra s v rtam lelkesen, mit is ad majd sz momra a tov bbk pz .

I. Nap
a. Lelki csendess g
Saj t magam rejtett gondolatai csod latos v laszra tal ltak Ft. P sp k urunk h tat ban. A reform tus lelkip sztornak meg kell julnia, hangzott az igei bevezet 1Jn 5,4. alapj n. Le lehet gy zni e vil got, gy zelmet aratni e vil g felett. E meg jul s s gy zelem lek pez dik nemcsak a lelkip sztor let ben, de igei szolg lat ban is.
1. El ad s: K z ss g a k z s g alatt
Az el ad s alc me: avagy szolgat rs-e a koll ga? Szak cs Gergely, p pai lelkip sztor f szempontja: tudunk-e gy tekinteni a koll g nkra, mint a Krisztus gy ben szolgat rsra?
Bibliai s t rt nelmi defin ci k s p ld k ltal jutottunk el a jelenhez. Miben v ltozott a lelkip sztori k p, s milyen neh zs gek ad dnak a m ban? Sok neh zs get okoz a lelkip sztori mivolt. Igyeksz nk megfelelni egy Istent l rendelt, egy t rsdalom ltal elv rt, s egy egym st l elv rni v lt szerepnek.
A szomor k vetkezm ny nem a pr f tai mag ny, ami az Isten Ig j nek hordoz s b l fakad, hanem egyfajta nz mag ny, amelyben mindenki maga igyekszik boldogulni. E tekintetben is sz ks g nk van teh t a v ltoz sra, hogy egym s szem ben ne puszt n elszem lytelenedett koll g k legy nk, hanem Urukkal s egym ssal szem lyes kapcsolatot pol szolgat rsak
2. El ad s: A korszer lelkip sztor tov bbk pz s r l
Az els el ad s r vezet gondolatai ut n Dr. Fazakas S ndor debreceni teol giai professzor (a Tisz nt li Reform tus Lelk sztov bbk pz Int zet vezet je) besz lt a korszer tov bbk pz sr l. Kiindul pont a lelkip sztor t rsadalmi szerepk p-v ltoz sai. Szemben llnak egym ssal a lelk szi tiszts g s hivat sk p, a tiszts g tartalma illetve annak gyakorlati megval s t sa, a lelk szi s mag n leti szerepek, teol giai ismeretek s azoknak gyakorlati alkalmazhat s ga.
Miben ll teh t a lelkip sztori tiszts g saj toss ga? Ki vagyok s kinek tartom magam? E k rd sekre adott felelet sokat v ltozott a t rt nelmi korok folyam n, de az alap-probl ma maradt a r gi: a lelkip sztori tiszts g isteni rendeltet s , s ezzel szemben ott van az emberi megval s t s. Ki teh t a tekint ly, a felel ss g? Krisztus , vagy az elh vott szolg ?
V ltozik a lelk szk p a t rt nelemben, v ltozik a hivat s rtelmez se, minek eredm nyek nt megv ltozik az Egyh z t rsadalmi k pe is. T retlen elv r s marad a hitben j r s s j teol gia. Ebb l ad dik az get k rd s: milyen legyen a korszer tov bbk pz s? Szakmai szempontb l az ig nyess g a m rvad , m g lelki szempontb l a megfelel hivat s-tudat.
3. El ad s: A lelkip sztor lelke
A harmadik el ad s kicsit “m lyebbre vitt benn nket”, hiszen Dr. Balogh Kl ra debreceni p sztor lpszichol gus a modern l lektan eszk zeivel pr b lta meg k zelebb vinni a jelen lev lelkip sztorokat nn n lelk kh z. Megvallom szint n, volt bennem egy szt n s t vols gtart s a m dszerrel szemben, de engedtem, hadd pr b ljam meg ltala s is felfedezni saj t lelkem saj toss gait. Egyszer k rd sek ut n (mit jelent a l lek sz momra, hogyan mondan m el egyszer en m soknak, hogyan egy gyermeknek, s mik nt a tudom ny ember nek) pr b ltuk sszegezni az emberi l lek k l nb z meghat roz sait a t rt nelemben, tudom nyban.
Azt n “m lyebbre evezt nk”. Kinek hol van a lelke? Lelk sz, mint l lek + sz n rtelmez si egyenlet. Fontos meg llap t s volt miszerint n, mint lelkip sztor a lelkemmel is dolgozom, de ugyanakkor a lelkekkel is dolgozom.
R vid sz net ut n az Istennel val viszony ban vizsg ltuk a l lek k rd s t, s pr b ltuk megfogalmazni Istenr l alkotott k p nket. Egyens lyban kell l tni a bibliai Isten-k pet (objekt v) s saj t lelki llapotb l fakad Isten-k pet (szubjekt v). Sokf le lelki llapotunkban nek nk szolg lni kell (m g akkor is, ha p ld ul beteg a lelkip sztor lelke)., de sz m tanunk kell s lehet egym s seg ts g re.
Az utols k rd s az volt: Ki mikor van egyed l a saj t lelk vel. Id t, teret s alkalmat kell teremteni a kell lelki elcsendesed sre, ahogyan azt Krisztus is javasolta s gyakorolta. “Mi vagyunk a saj t munkaeszk z nk, karban kell tartani s polni kell.”
b. Filmvet t s: Intouchables ( letreval k – 2011.)
Tanuls gos film, mely a mai fiatals g nyelv n tan t az letkedvr l s felel ss gr l (negat vum a cenz r zatlan besz dst lus). J volt megn zni s besz lgetni r la. Aj nlani tudom.
F szempont: az emberi kapcsolatok. Az abszurdit s is megjelenik benne: megfordulnak meg a k l nb z szerepek (ki a seg t s kin seg tenek?). Eszk zt r: a humor, amivel mindent le lehet gy zni. Van a filmnek egy saj tos dinamik ja: k lcs n sen fejl dik, kibontakozik a k t f szerepl szem lyis ge. A kifejl d tt emberi kapcsolatoknak pedig gy gy t ereje van.
II. Nap
a. Lelki csendess g
A szeretet nagy parancsolat val indult a m sodik nap, melynek alapig je a m sodik szeretethimnusz. Az Isten s egym s fel megmutatkoz szeretet kett s viszonyul s ban tanulhattuk meg, hogy az j vil ghelyzetben nek nk is meg kell julnunk. Ezt pedig im ds gban kell elk rni.
1. El ad s: A lelkip sztor, mint menedzser (?)
Dr. Fruttus Istv n Levente nagyk r si pszichol gus, egyetemi docens tartott el ad st a szervezeti magatart s s vezet s t mak r ben. 3 f r szben t rgyalta a k rd st: t rt neti r sz, g tl saink – korl taink, vezet stechnikai tan csok s eszk z k.
A t rt neti r szben kimer t ttekint st kaphattunk a szervezetek let r l, m k d s r l. Ebbe helyezte bele az Egyh z szervezet t. Az eredend b nt l kezd d en az ember k z ss gben l, s ebben a szervezeti form ban az adminisztrat v s lelki vezet egy szem lyben egyes lt. A lelkip sztor eset ben fontos tudatos tani elh vat sunkat s k ldet s nket. Megvizsg lhattuk a szervezeteket az emberi kapcsolatok oldal r l milyen terve van Istennek vel nk. A ma l lelkip sztor sz m ra a g tl sok s korl tok f oka a szakmai s lelki nmeghat roz s egym st l val elt volod sa.
A helyes kiindul pont a hivat s- s k ldet studat meghat roz sa, a feladatok helyes felm r se, valamint a kett k z tti t megtervez se (strat gia). sszhangba kell hozni er forr sainkat ahhoz, hogy menedzselni tudjuk a r nk b zottakat.
Szem lyes v lem nyalkot sra adott lehet s get a kiscsoportos besz lget s, melynek f k rd se. Hogyan tudom n hirdetni az Ig t abban a k zegben, ahol vagyok? nismeretre s gy lekezetismeretre van sz ks g ahhoz, hogy erre v laszolni tudjunk.
A helyes gy lekezetvezet s 4 strat giai ir nya: misszi , diak nia, tudatos tan t s, evangeliz ci .
2. El ad s: A p nz uralja a vil got, de ki uralja a p nzt?
A m sodik el ad s t m ja a teol giai s vil gi p nzmodellek J zust l K lvinon t napjainkig. Dr. B kefy Lajos teol gus, r , szerkeszt arra a k rd sre pr b l v laszt tal lni, hogy van-e alternat va a glob lis uzsoraciviliz ci val szemben? Milyen a szeretet s szolidarit s egyetemes kult r ja a p nzvil gban?
Mai, egyre ink bb a p nz k r l forg vil gunkban, de minden korban a legnagyobb dilemma, hogy mire van sz ks g nk igaz n, s mi az, amire nincs annyira sz ks g nk? Gyors t rt neti ttekint s ut n az alapt tel Lk 12,32-ben fogalmaz dik meg. Van kereszty n alternat va. Az eddigi p nz-munka-p nz s ma helyett a munka-p nz-munka bibliai javaslata rv nyes lhet.
De hogyan viszonyul a Szent r s a p nz k rd s hez, s hogyan viszonyul a mindenkori Egyh z? A t rt nelmi korok v ltozatos viszonyul sm dj t a vil goss g s s t ts g harcak nt lehetne jellemezni.
A p nz nmag ban sem nem j , sem nem rossz. Az att l val f gg s, az ahhoz val viszonyul s d nti el a k rd st. Van, akiknek a boldogs g l tszat-forr sa. De nek nk, lelkip sztoroknak t le f ggetlen l kell lni, s eszk zt l tni benne. Alapk rd s teh t: az ember van a p nz rt, vagy a p nz van az ember rt (a szolg l p nz teol gi ja)?
K l nb z mozgalmak igyekeztek s igyekeznek a p nzhez val helyes viszonyul st szorgalmazni. Az ember let nek c lja egyens lyban maradni, gy lni a (de)form ci k vil g ban, hogy m lt k legy nk az Isten orsz g ra.
3. El ad s: A lelkip sztor, mint p nz- gyes
A lelkip sztori mivolt n rtelmez s ben nem mell kes szempont a lelkip sztor p nz gyi k rd sei. Ballai Zolt n, kolozsv ri lelkip sztor besz lt a megnevezett k rd sr l. Igyekezt nk k noni, bibliai, gyakorlati megk zel t sb l tekinteni a k rd st.
A lelkip sztor folyamatos forr sgy jt . Feladata fenntartani s gondoskodnia a r b zottakr l. K rje Isten seg ts g t, hittel tartson ki, mutasson p ld t, legyen Isten mindenf le forr s-gy jt s nek k z ppontj ban, tudjon k rni s elfogadni, legyen b szke szolg lat nak m lt s g ra.
A legjobb befektet s: ora et labora. Alapk vetelm ny a becs letess g s tisztess g, felel ss gv llal s. Ennek a munk nak a c lja a gy lekezet sz ks gleteinek kiel g t se (misszi i, diak niai, oktat si, meg lhet si c lok). Dolgozni kell a megmarad s rt: a pr dik ci v gezt vel nincs bev gezve feladatunk (K lvin).
4. El ad s: A lelkip sztor, mint v llalkoz
Az eddigi elm leti megk zel t s ut n egy gyakorlati p ld t hallhattunk Filep Ferenc, rp di lelkip sztor tolm csol s ban.
Kiindul pontja: a lelkip sztor is v llalkoz az Asr szolg lat ban. Feladata hivat sa szerint megmutatni, meg lni Krisztus k vet s nek tj t. C lja a kereszty n rt krend gyakorlati letben val rt kes t se.
Ezt k vet en a v llalkoz i szerepr l hallhattunk t rt nelmi sszef gg sben, minekut na levontuk a tanuls got: a v llalkoz s szempontja lehet nemcsak a p nzszerz s, hanem lehet gy gazd lkodni, hogy a sz vek s lelkek vizsg l ja az Asr Isten.
b. Megjegyz s:
Az ut bbi h rom el ad s k l nb z szempontokat figyelembe v ve sz lt a lelkip sztor szolg lat anyagi felt teleir l.
Az els vil gviszonylatban vizsg lta a k rd st, a m sodik saj t berkeinken bel lre vitt benn nket, m g a harmadik szem lyes p ld n kereszt l illusztr lta a probl m t s k n lt fel lehet s get a folytat sra.
5. El ad s: A lelkip sztor, mint homo (p rt)politicus
Mindennapjaink nagy k rd se ez. Dr. Fischl Vilmos budapesti evang likus lelkip sztor (a Magyarorsz gi Egyh zak kumenikus Tan cs nak F titk ra) el ad s nak kiindul pontja a k vetkez meg llap t s: “a lelkip sztort nem lehet f ggetlen teni az Egyh zt l.” Feltev dik teh t a k rd s, hogy vajon milyen k r lm nyek k z tt tud egy ttm k dni a lelk sz s Egyh z? Az Egyh z s lelkip sztor biblikus meghat roz sa (defin ci ja) ut n nyilv nval nak t nik mindkett nek k z leti szerepv llal sa.
Az Egyh z let- s munkak z ss g. Megvan saj tos vall si, jogi, adminisztrat v feladatk re abban a t rsadalmi, gazdas gi, politikai k zegben, amelyben l tezik.
Ezt k vet en az llam s politika meghat roz sa ut n levontuk a k vetkeztet st, miszerint gy az llamnak, mint a lelkip sztornak t rsadalmi s politikai ( rtsd: k z leti) szerepe van. Erk lcsi s misszi i vonatkoz sban egyar nt szerves r sze a k z letnek. Nem politiz l az egyh z a mai pejorat v rtelemben, hanem sokkal ink bb ir nyt mutat pr f tai jelleg b l ad d an. Ilyen rtelemben az Egyh znak t k r funkci ja van: t kr t ll t a t rsadalom el . Asgy tev kenykedik, mint Krisztus k vete, Mester re mutat.
Nem p rt-politikai, hanem pr f tai szerepe van teh t a lelkip sztornak a k zj el mozd t s ban, a hit felel s meg rt s ben s meg rtet s ben.
Egyh z s llam, mindkett Isten uralma al tartozik. Tal n elk l n lnek a hat sk r k, de ugyan gy az berek jav t keresi s szolg lja mind a kett . Kieg sz tik s seg tik egym st (vagy legal bbis kellene). Ez rt elengedhetetlen a rendszeres dial gus a kett k z tt, illetve az Egyh z s llam k pvisel i k z tt.
III. Nap
a. Lelki csendess g
Lelk sztov bbk pz nk harmadik napja egybeesett a Ker leti Lelk sz rtekezlettel. Sokan elj ttek messzir l olyanok is, akik a tov bbk pz n nem tudtak r szt venni.
Ebb l az alkalomb l az igei zenetet az OLTT aleln ke, Luk cs J zsef f jegyz tolm csolta 2Jn 8. alapj n. Az id s tan t , J nos intelmei fel nk is hangzottak, s v rteztek fel a t vtan t sokb l fakad lelk let ellen. Vigy z sra intett az Ige benn nket, valamint hit nk tov bbad s ra. Isten megsz l t s elk ld, ez rt nek nk sz t kell rten nk embert rsainkkal. Az evang lium igazs g t ily m don lehet m sok fel is eljuttatni.
Term szetesen a kiv lasztott Ige r hangolt benn nket a napi k t el ad s t m j ra is.
b. “A b lcsek nyugalm val”
A Ker leti Lelk sz rtekezlet megnyit jak nt egyh zker let nk Ft. p sp ke, Cs ry Istv n a “b lcsek nyugalm val” besz lt az egym sra utalts g, valamint az egym sra val odafigyel s fontoss g r l.
K tetlen besz lget s keret n bel l az egyh zi let nk, helyzet nk n h ny aktu lis k rd s r l esett sz , majd ezt k vet en a napirend szerint ki rt el ad sok kezd dtek el.
1. El ad s: A lelkip sztor, mint tud s ember
Vajon rtenek-e benn nket egyre iskol zottabb h veink? Vajon mi rtj k-e a vil g szellemi dolgait? Erre a k lcs n ss gre reflekt lt Dr. Ga l Botond debreceni teol giai professzor, akad mikus. A lelkip sztornak naprak sznek kell lennie, gy lehet “vir g a magyar ugaron.”
A tud s lelkip sztor, mint a j v lelkip sztor nak eszm nyk p t vet tette el nk ez az el ad s, s vizsg lta meg r viden t rt nelmi s aktu lis vonatkoz sban a lelkip sztori szolg lat tudom nyos, szellemi, intellektu lis min s g re vonatkoz ig nyt. Saj tos k v nalom, hogy a lelkip sztornak ismernie kell a kor szellemi k zeg t, valamint a h vek szellemi ismereteit is. Hitvall saink t rt nelmi hat sa a M liusz Juh sz P tert l kapott h rmas r ks g: hitvall si elk telezetts g, tudom nyos felk sz lts g, felel s szolg lat.
Szeml letm d v lt sra van sz ks g h rom fontos ter leten: tudom nyos gondolkoz s megv ltoz sa, az ember k ls k rnyezete (mint szeml letform l t nyez ), s a gyakorlati cselekv s kereszty n-etikai szintj n.
A kereszty ns g j szeml letet hozott a tudom nyoss g minden korszak ban. R szt v llal az emberi rtelem form l s ban. Az elm lt sz zad tudom nyos, inform ci s forradalma is ezt bizony tja. Az eg sz vil g egy hatalmas laborat rium, ppen ez rt a lehet s gek mellett ri si vesz lyforr s is nmag ban. Az Egyh znak k teless ge az etikai ll sfoglal s, hiszen vannak olyan korl tok, melyeket a tudom ny feszeget, de vajon meddig? Ebben a folyamatban kell jelen lennie a tud s teol gusnak. Sajnos azonban s lyos erk lcsi deficittel k zd nk. Hol van a kereszty n r ks g, hol van az letszents g? Materialista gondolkod s vil gunkban nem vessz k szre a szellemi s lelki k rnyezetszennyez st, az ri si m rt k rt kveszt st.
Kell teh t a lelki/szellemi meg jul s. Ez pedig j embert, j szeml letet ig nyel. Krisztus mindent jj form l ereje lehet ebben a folyamatban az egyetlen megtart er .
2. El ad s: A lelkip sztor, mint korszer igehirdet
Az idei lelk sztov bbk pz utols el ad sa Dr. Kiss Jen kolozsv ri teol giai professzor ltal lett bemutatva. Egykori vfolyam-felel s professzorom el ad s t teh t rthet okok miatt fesz lt k v ncsis ggal hallgattam.
Az el ad s “k t l bon llt”: egyr szt a megnevezett k rd sk rt a lelkip sztor, m sr szt pedig az igehirdet s szempontj b l vizsg lta.
Az els probl m t a korszer s g meghat roz sa jelenti. A benn nket k r lvev kornak r nk n zve s szolg latunkra tekintve van valamif le ig nye s elv r sa. Ez pedig ri si es lyt biztos t sz munkra. A lelkip sztori szolg latot tekintve elmondhat , hogy annak van egy bels ind ttat sa (nekem fontos), de van egy k ls ind ttat sa is (sz ks g van r ). Ebben az rtelemben v lik fontoss a korszer s g meghat roz sa. H rom fogalom mer l itt fel: pluralizmus, individualizmus, globalizmus.
A pluralizmus hordoz ugyan egyfajta negat v jelent st, de tekinthet nk gy r , mint a most egym s melletti teol giai n zetek integr l s ra. Ezt egyens lyban kell tartani az igehirdet sben is. Az individualizmus negat v jelent se mellett fellelhet pozit v tartalom az egy n felel ss g re, alanyi mivolt ra fekteti a hangs lyt. Vigy zni kell azonban, hogy ne minden felel ss g h ruljon a lelkip sztorra, hiszen egyik nk sem k pes arra, hogy egyed l hordozza a felel ss g terh t.
A globalizmus a mindenkori szellemi ramlatokra utal, illetve az azokb l fakad mobilit sra. K nnyen meg lehet t lni azokat. Jelen van egy nagyfok bizonytalans g s ir nyveszt s. Az igehirdet s igehirdet s f szempontja is ez.
Korszer az a lelkip sztor, aki komolyan veszi a t rsadalmi, ekkl ziol giai elemek pozit v s negat v oldal t. Egyszerre legyen kritikus (de nem el t l ), s nyitott (de nem megalkuv ). M g eddig az Egyh zon kereszt l l tt k, n zt k a lelkip sztort, addig ma a lelkip sztoron kereszt l l tj k az Egyh zat. Ez rt azt n a lelkip sztor szem lye fel rt kel d tt, ennek pedig lenyomata van az igehirdet sben is. Folyamatos nreflexi ra van sz ks g a p ldamutat son t l a szem lyess g megtal l s ra. Egyens lyban kell tartania a k zels get (benne l a vil gban) s t vols got (nem olvad bele a vil gba, minthogy Istent s az Egyh zat k pviseli – szimbolikus szem ly). Ez a kett ss g ott van az Istentiszteletben pp gy, mint az arra val felk sz l sben s pr dik ci ban egyar nt, de csak ha a felk sz l s tudatos s tgondolt.
Korszer az az igehirdet s, mely szemmel tartja a szem lyes nreflexi n t l a megsz l tottakat is, mely ltal l trej het az asszoci ci s sszekapcsol s: n s az Ige, n s a gy lekezet, eredm ny: Ige s a gy lekezet. Az igehirdet s c lkit z s ben s tartalm ban is pr f tai jelleg , ami az eml tett l tbizonytalans gban s ir nyveszt sben val tmutat sban nyilv nul meg. Nemcsak a szem lyi adotts gok s k szs gek megl te fontos teh t az igehirdet sre n zve, sem nem csup n a reflexi s k szs g, de a pr f tai jelleg is elengedhetetlen. Sajnos azonban a mi gondolkod sunkban a pneumatol gia, azaz Szentl lek munk lkod sa h tt rbe szorult. A pr f tai jelleg ugyanis a Szentl lek ltali bels megvil gos t s elengedhetetlen felt tele (illuminatio interna). gy amikor pr dik lunk, k t hang sz lal majd meg: az Egyh z, mint int zm ny hangja, illetve az Ige hangja.
A lelkip sztornak k zbenj r i szolg lata van. Mindenkinek adatik a Szent r son kereszt l Isten akarat nak k zvetlen jellege, ami a parancsolatokb l rthet meg. Azonban e mellett van Istennek mindannyiunknak adott szem lyre szabott feladata s akarat, ez pedig nem mindig vil gos. Ennek meg rt s ben t lthet be k zvet t szerepet a korszer lelkip sztor. Pr f tai m don hirdetni Isten Ig j t, belel tni Isten munk lkod s ba, megtal lni az int zm nnyel szembeni lojalit st/szabads got, illetve k zvet teni az Isten akarat t.
c. Z rsz , egyebek
Szem lyes ki rt kel s:
Pozit vumok:
10 el ad s – tartalmas, hasznos h rom napnak bizonyult. Szem lyes, k z leti, szakmai szempont el ad sok hangzottak el, melyek t bb tekintetben eligaz tottak, s t mpontot ny jtanak majd ezut n is. rz d tt a t mak r k megv logat s ban az ig nyess g, tudatos csoportos t s s v logat s. Le a kalappal.
Negat vumok:
10 el ad s – h rom nap alatt. Kev s id maradt az egyes el ad sok feldolgoz s ra, megbesz l s re. Kev s volt a kiscsoportos besz lget s, avagy csoportmunka.
Javaslat:
A fenti kett figyelembe v tel vel egyens lyban tartani az el -ad st s feldolgoz st.
5 v alatt kell 30 ker leti kredit-pontot sszegy jteni. Ha azt 2-vel elosztjuk (annyit r 1 el ad s), akkor az 15 el ad s 5 v alatt. Ha azt ism t 5-tel osztjuk, akkor az 3 el ad s 1 vre (6 ker leti kredit-pont). Ilyen ar nyok mellett pedig b ven volna lehet s g nemcsak a t ma felvezet s re, de annak megbesz l s re is.
(persze tudom, hogy versenyt kell tartani a m shol megrendez sre ker l tov bbk pz kkel, ahol nagyobb kredit-sz mot lehet szerezni, mert sokaknak ez a legf bb szempont.)

Vélemény, hozzászólás?